Viens no Mums! - Evita
Palīdzēsim, lai Evita būtu maksimāli patstāvīga un spētu funkcionēt viena arī bez vecāku ikdienas klātbūtnes.
Informācija atjaunota 09/01/2022
Pirms stāstām stāstu ir svarīgi zināt, ka Evitas mamma pirmo reizi šo gadu laikā lūdz līdzcilvēku atbalstu, lai Evitai sniegtu iespēju attīstīt savas prasmes un iekļauties ikdienā ar drošāku soli.
Evitas stāsts mammas vārdiem:Evita ģimenē ir plānots un ļoti gaidīts bērniņš. Liels pārsteigums bija pirmās ultrasonogrāfijas laikā, kad dakterīte sacīja: “Nu, re - gribat paklausīties, kā sitas divas mazās sirsniņas?” Prieks par grūtniecību kļuva divtik liels, jo gaidīju dvīnīšus. Meitiņas piedzima priekšlaicīgi un šķita, ka bažām nav pamata. Tomēr mūs gaidīja vēl viens pārsteigums. Šoreiz tas līdzinājās šokam, jo nākamajā dienā pēc dzemdībām ārsti mums sāka stāstīt par viena bērniņa diagnozi - dauna sindromu jeb 21. hromosomas trisomiju. Tas bija grūts un apjukuma pilns laiks. Nekādi nespēju to saprast un pieņemt. Saprotot, ka meitiņai dzīvē vajadzēs krietni daudz spēka, izturības un veiksmes, devām viņai spēcīgu vārdu - Evita.
To, ka Evita būs citāda sapratu ātri, bet tā īsti pieņemt bija grūti. Mēs nepadevāmies un jau no Evitas mazotnes cītīgi apmeklējām fizioterapeitu un bobota vingrošanu. Apmeklējām logopēdu, mikrologopēdu, Montesori un Portidžas speciālistus. Šo gadu laikā Evitai ir konstatēts arī autiskā spektra sindroms.
Evitas attīstība notiek lēcienveidīgi, kādu brīdi liekas, ka nav uzlabojumu vai jaunas virzības, bet pēkšņi viņa parāda, cik daudz ko ir apguvusi.
Šobrīd Evita sasniegusi pilngadību un turpina mācības Rīgā Ēbelmuižas pamatskolas 9.klasē. Ļoti uztrauc, kāda būs Evitas ikdiena, kad beigsies skolas gaitas.
Mēs ļoti vēlamies un darām visu iespējamo, lai Evita būtu maksimāli patstāvīga un spētu funkcionēt viena arī bez vecāku ikdienas klātbūtnes.
Iespējams, šo mērķi būtu vienkāršāk sasniegt, ja Evita nebūtu tik kautrīga un sasaistīta, ja iegūtu draugus un uzticētos vairāk līdzcilvēkiem, ja nebūtu pastāvīgais: nē, nevaru, man bail. Evitai ļoti patīk būt sabiedrībā, bet tai pašā laikā viņa ļoti kautrējas un iestrēgst kādā konkrētā situācijā. Piemēram, viņa ļoti uztraucas, kad jādodas caur jebkādām durvīm, baidās ieiet gan zināmā, gan nezināmā telpā. Pēc tam viņa ir priecīga, ka var būt, piemēram, skolā klasē ar bērniem, bet, lai līdz tam nonāktu, var paiet ilgāks laiks. Ne visiem Evitas ikdienā iesaistītajiem cilvēkiem (īpaši skolā) pietiek pacietības.
Evitai sirdī slēpjas liela sirsnība, draudzība, iejūtība pret mazākiem bērniem un mājdzīvniekiem, bet kautrība un nedrošība traucē meitenei iekļauties jebkādā kolektīvā vai sabiedrībā un no visas sirds priecāties par kopā būšanu.
Vēl viens mūsu sapnis ir, ka Evita iemācītos lasīt, Viņai ļoti patīk grāmatas, tās šķirstīt un izpētīt ilustrācijas. Kad lasu priekšā kādu grāmatu vai pasaku, Evita vēlāk ļoti rūpīgi izpēta visas ilustrācijas.
Evita patstāvīgi spēj saģērbties, apmeklēt labierīcības, salikt puzles līdz pat 300 gabaliem, krāsot grāmatiņas pēc dotajām krāsām, saklāt gultu, sakārtot skapi, ieslēgt/izslēgt datoru un sameklēt sev filmas.
Evita šobrīd nespēj būt patstāvīga un neatkarīga no citu palīdzības un atbalsta. Ir situācijas vai dienas, kad viņa ir pilnībā pieskatāma. Evitai neizdodas pilnvērtīgi runāt, lasīt, rakstīt un skaitīt. Meitenei ir grūti atvērties komunikācijai ar citiem cilvēkiem, viņa ir ļoti kautrīga un mēdz iestrēgt stereotipiskās darbībās.
Evitai kā lielākai daļai no mums, nepatīk, ja pa viņu smejas, ja nerespektē viņas lietu kārtību, ja viņu steidzina, ja nemēģina viņu uzklausīt un saprast, ja izturas nievājoši vai domā, ka viņa neko nesaprot.
Ir vesela virkne lietu, kas Evitai patīk un sagādā īpašu prieku:
- dziedāt, dejot, pucēties un sasmaržoties;
- rotaļāties ar mantām;
- cītīgi krāsot albumu “Ledus sirds”;
- likt dažādas puzles;
- spēlēt domino, burtu loto un cirku;
- skatīties multfilmas;
- rotaļāties ar kaķi;
- pastaigāties ar suni;
- vasarā laistīt puķes, siltumnīcā gurķus un tomātus;
- patīk rotaļāties ar maziem bērniem;
- patīk saņemt jaunas kleitas.
- Izrāda interesi par burtiem un skaitļiem, bieži jautā: Kas tas? Kāpēc?
- Mēģina atcerēties cilvēku vārdus (skolotāju, soc.darbinieku).
- Izrāda interesi ēdiena gatavošanā, kopā ar mums veido pīrādziņus un griež salātus.
- Sāk izrādīt interesi par burtiem, mēģina saukt zilbes, uz pirkstiem mēģina skaitīt.
- Krāso ciparu radītus zīmējumus, atpazīst ciparus un krāsas.
- Ļoti jūtīgi reaģē uz personāla attieksmi pret viņu skolā (esam mainījuši skolu šī iemesla dēļ; šobrīd mācībās jūtami uzlabojumi).
- Ļoti lēnīga, bet visu padara akurāti ar lielu atbildības sajūtu.
- Liels ieguvums Evitas attīstībā bija suņa ienākšana ģimenē. Evita kļuva empātiskāka, sirsnīgāka un atbildīgāka.
ABA terapija:
Funkcionāla uzvedības analīze (Applied Behaviour Analise) jeb ABA terapija tika izveidota kā īpaša apmācības un rehabilitācijas metode tieši bērniem ar autisko spektru. Tā balstās uz kognitīvi - biheiviorāliem principiem un ir ļoti mērķtiecīga, strukturēta un intensīva bērna apmācība.
ABA terapija ir ļoti efektīva metode saskarsmes un komunikācijas prasmju veidošanai un nevēlamas uzvedības korekcijai.
ABA terapijas nodarbību laikā bērnam tiek:
- veikts prasmju monitorings un izstrādāta individuāla programma prasmju attīstībai un/vai uzvedības korekcijai;
- mācītas pamata sociāli komunikatīvas iemaņas, atdarināšanas, spēļu, pašapkalpošanās, pašregulācijas prasmes;
- strādāts, lai samazinātu bērna iemaņu atpalicību no vecuma normas;
- sistemātiski pozitīvi pastiprināta vēlamā uzvedība un samazināta nevēlamā vai kaitīgā uzvedība.
- ABA terapeits apmāca arī vecākus, kā efektīvi komunicēt ar bērnu un attīstīt viņa prasmes, pielietojot ABA terapijas pamata procedūras.